Teknik

Off Road och däck

Med rätt däck på din jeep blir körningen mycket roligare och du tar dig fram bättre i terrängen. Off road-däck har högre profil, är bredare och har ett större mönsterdjup än vanliga däck för att du ska få bra fäste med jeepen i lera, på berghällar och annan terräng.

Det är en djungel när det gäller att välja rätt däck till bilen, men för vissa kategorier kan det vara lite enklare. Det handlar om terrängkörning, när jeepar och andra modifierade fordon tar sig an stock och sten, lera och grus, branta backar och diken eller raviner. Här gäller det att ha tungan rätt i mun och att du har däck du kan lita på.

Terrängdäck

Det som kännetecknar terrängdäck är oftast storleken på allting. De är större, grövre, taggigare och påminner mer om traktordäck än vanliga bildäck, även om de är mycket mindre än traktordäck såklart. Terrängdäck kan kort beskrivas som däck med:

  • Bredare gummisulor
  • 50 % av däcket är mönsterspår
  • Mönsterdjupet är djupt, 13 – 17 mm eller mer
  • Förstärkt struktur och däcksidor
  • Hög profil för att tåla ett lägre lufttryck
  • Taggig kontur

Mäts inte i samma dimensioner

Off road-däck mäts inte på samma sätt som vanliga däck, så beställ inte utifrån en vanlig personbils däckdimensioner. Däck anpassade för off road och terrängkörning anges i tum med exakta mått på ytterdiameter, däcksbredd och fälgdiameter.
När det gäller personbilsdäck räknar du 195/65/15 – däckets bredd/däckets profil i procent/fälgens diameter. Med terräng- eller off road-däck räknar du istället 33×12 – 15 – däckets ytterdiameter i tum/ däckets bredd i tum/fälgens diameter i tum.

En familjeaktivitet

Även kända personer som Caroline af Ugglas kör off road. Bilintresset har hon haft i många år genom sina föräldrar, och har i vuxen ålder tagit upp det på egen hand. Hela familjen är med ut på motorträffarna. Med rätt utrustning kan man köra säkert offroad, skriver Aftonbladet.

En variant av off road är terräng touring där alla som har ett fyrhjulsdrivet fordon är välkomna att sprätta loss i leran och lära sig hantera sin bil utifrån vad den tillverkades för, utanför terrängkörningslagen som annars sätter stopp för annan fri körning. Detta är ett bra sätt att se vad familjeSUVen går för eller för att lära dig mer om off road och få mer körvana innan du börjar tävla, om det nu är tävla du vill. Terräng touring är fri körning inom området, det delas alltså inte ut några straff eller prick utan du ska i lugn och ro bekanta dig med bilen och dess terrängegenskaper. Lyssna på andra, de som är mer erfarna och byt idéer och erfarenheter. Genom att prata med de andra lär du dig massor med nytt, bland annat vilket lufttryck du ska ha i däcken för vilken typ av terräng.

Ett roligt sätt att vara en del av gemenskapen är att titta på eller delta i Sweden Off Road Tour som är en serie av olika träffar under sommaren. Så gott som varje dag i juli månad är det en ny träff i en ny stad, och vem som helst kan komma dit med sin terrängbil och köra. Alla som är med deltar dessutom, efter att serien avslutats, i en utlottning av fina priser. Serien börjar i söder och slutar i norr.